Digitalisering
Omdat de GGZ te maken heeft met personeelstekorten zetten wij in op eHealth. Wij verrichten dus onderzoek naar de digitalisering van zorg. Onderstaande projecten vallen onder de onderzoekslijn Digitalisering.
Omdat de GGZ te maken heeft met personeelstekorten zetten wij in op eHealth. Wij verrichten dus onderzoek naar de digitalisering van zorg. Onderstaande projecten vallen onder de onderzoekslijn Digitalisering.
Achtergrond van het onderzoek
E-health programma’s zoals de Jellinek Zelfhulp bieden een toegankelijke manier van hulp voor (overmatig) alcohol- of middelengebruik. Tegelijkertijd is er weinig bekend over wat deze e-health programma’s effectief maakt. Binnen deze programma’s zijn veel gegevens beschikbaar, zoals hoe vaak iemand inlogt en wanneer iemand welke oefeningen doet. Daardoor zijn deze programma’s uitermate geschikt voor innovatieve data-analyse methoden uit de data-wetenschappen (data science).
Doel van het onderzoek
In dit project zullen met behulp van datascience technieken zoals machine learning en groeicurve-modellen patronen ontdekt gaan worden in de data die op individueel niveau voorspellend kunnen zijn voor a) het gebruik van e-health programma’s, en b) de resultaten van e-health programma’s. Vervolgens zal na aanpassing van de programma’s op basis van de bevindingen onderzocht worden of de aanpassingen het gebruik van de e-health programma’s verbeteren.
Onderzoeksteam:
Status: dataverzameling is compleet en artikelen in submissie.
Achtergrond van het onderzoek
Steeds meer behandelingen voor verslavingsproblemen worden face-to-face (F2F) én digitaal uitgevoerd (blended). Digitale mogelijkheden bieden o.a. ruimte aan integratie van leefstijl- en terugvalpreventiemodules. Blended behandelen wordt vaak toegepast hoewel weinig bekend is over de (kosten-)effectiviteit.
Doel van het onderzoek
Binnen ons project wordt de blended behandeling van Jellinek in cliëntenfocusgroepen vernieuwd en worden leefstijlmodules (gezonde voeding, beter slapen) en nazorg met terugvalpreventie toegevoegd (BL1). Ook kijken we met machine learning of het aantal F2F contacten ervan gepersonaliseerd kan worden (BL2).
Met gerandomiseerd onderzoek onderzoeken we de (kosten-)effectiviteit van BL1 en BL2 t.o.v. gangbare 100% F2F behandeling en met ecological momentary assessment of de nieuwe modules effectief zijn en bijdragen aan het behandelresultaat.
Het implementatieplan wordt ontwikkeld i.s.m. cliënten(organisaties) en zal bij positief resultaat worden uitgevoerd t.b.v. de nationale uitrol.
Onderzoeksteam:
Status: Modules ontwikkeld en verbeterd.
Achtergrond van het onderzoek
Ruim een derde van de patiënten met een stoornis in middelengebruik die zich aanmelden voor verslavingsbehandeling, heeft cognitieve stoornissen. Cognitieve stoornissen beïnvloeden het behandelresultaat, voorspellen drop-out en verhogen de kans op terugval. Trainen en daarmee verbeteren van cognitieve functies, kan bijdragen aan een beter profijt van verslavingsbehandeling.
Doel van het onderzoek
In dit project wordt de toepassing van serious games als zorginnovatie in de verslavingsbehandeling onderzocht. De serious game richt zich op het verbeteren van cognitieve functies. Er worden twee door de National Health Services goedgekeurde applicaties voor mobiele telefoon (apps) ingezet: MyCognition Quotient (MyCQ)(Assessment): een app die cognitieve functies test, en AquaSnap (Training), een app die de cognitieve functies traint, gebaseerd op de testresultaten uit MyCQ.
Het onderzoek is een samenwerking tussen de Academische Werkplaats Verslaving van Arkin/Jellinek TOPGGz) en Amsterdam UMC (afdeling Psychiatrie).
Onderzoeksteam:
Status: artikelen in submissie.